Podzwonne dla prywatnego uzytku UKF?
31.03.2000
Wyglada na to, ze radio UKF odgrywa coraz mniejsza role w nawiazywaniu komunikacji z ladem. Ten rodzaj komunikacji wypierany jest coraz bardziej przez system telefonii GSM. 78% Szwedow ma juz telefony komorkowe (podobno najwyzszy wskaznik na swiecie), ktore uzywaja zamiast radia UKF. Wzrasta zasieg stacji GSM a to oznacza, ze morskie stacje przybrzezne maja coraz mniej roboty. Nikt nie korzysta z ich uslug przekazywania rozmow telefonicznych na lad. W Finlandi zamknieto Radio Helsinki. Jedynie Radio Turku odczytuje ostrzezenia nawigacyjne, ale nie przekazuje juz rozmow telefonicznych z ladem. Nawet w Anglii zlikwidowano wiele stacji radiowych. W Holandii zamknieto Radio Scheveningen a w Niemczech prywatne stacje przejely role stacji przybrzeznych. (SMD = Schiffsmelde Dienst z Hamburga). Ale szwedzkie, dunskie i norweskie stacje walcza dalej. Szwedzki personel zagrozony utrata pracy probuje goraczkowo znalezc nowe formy uslug i motywacje dla zeglarzy do pozostania na liscie abonentow. Zeglarze masowo wypowiadaja abonamenty VHF. Radio Göteborg jest juz zlikwidowane a Radio Stockholm, zeby jakos przezyc, proponuje przy wspolpracy z firmami ubezpieczeniowymi natychmiastowe przekazywanie informacji o skradzionych jachtach. Rownoczesnie co dziwne podwyzszono wymogi przy egzaminie na radiooperatora stacji UKF. Trzeba teraz bezwarunkowo wykazac sie znajomoscia systemu alarmowego GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Zanikajace znaczenie UKF oznacza, ze bedzie on w uzytku jedynie jako komunikacja na krotka odleglosc ship-to-ship lub jako radio do wzywania pomocy. Nowy wariant komunikacji pomiedzy jachtem a ladem zaprezentowala firma Silva. Program Pilot Fish laczy Internet, siec GSM i system nawigacyjny jachtu. Odczytujac na ladzie jachtowa strone www, mozna natychmiast okreslic polozenie jachtu, jego kurs, szybkosc i warunki meteo w jakich sie znajduje. Z pokladu jachtu mozna oczywiscie odczytac prognoze pogody, wyslac email lub przegladac internetowe strony www. Gdy jacht przebywa w porcie mozna uauaktywnic system alarmowy, ktory alarmuje wlasciciela lub policje. System nazywa sie SeaKey. Jak na razie tylko dla posiadaczy GSM, ktorych stac na oplacanie drogich oplat GSM.
MIKOLAJ FRISCH

Dziękuję i zapraszam do nadsyłania następnych korespondencji! Długiej ale łagodnej atlantyckiej fali życzy

JERZY KULIŃSKI