Powrót na główną stronę     Skocz do archiwum

15 000 funtów kary plus koszty - pogadanka Starego Kapitana    23.02.2001


Czytelnicy www.kulinski.zagle.pl domagają się pogadanek Starego Kapitana. Dzisiejsza traktuje o VTS, ITZ, TSS, języku angielskim i karze 15000 funtów (plus koszta), które zapłacił skipper latającego łóżka - "Club Med". Porcja edukacji - opakowana rozrywką. To przerywnik miedzy powaznymi, "politycznymi" dywagacjami na temat przyszłości PZŻ. Żyjcie wiecznie ! Don Jorge


Don Jorge, podziękuj proszę Czytelnikom za miłe przyjęcie uwag starego marynarza. Nie kryję, ze inspiracją cyklu "spojrzeń z mostku" była tragedia s/y "Bieszczady" - wynikła po części z braku wyobraźni, jak i niedostatecznej wiedzy. Te moje pogadanki to tylko sygnalizacja problemów i zachęta do nauki. I jeszcze jedno - język angielski. No, tak to się porobiło. Swoim wnukom powiedziałem: kiedy będziecie starać się o pracę i w CV napiszecie - język obcy - angielski, to was obsmieją. My pytamy o znajomość obcego języka. Anglosasów - paradoks, wpędza to w kompleksy. A teraz do rzeczy: Kiedy pisałem poprzednio o "nieformalnych statkostradach" - miałem na myśli pełnomorskie szlaki zeglugowe, nieoznaczone na mapach, ale zalecane w locjach. Istnieją również "forallne statkostrady", o uregulowanych przepisach ruchu. Są to TSS (Traffic Separation Scheme) czyli systemy rozgraniczenia ruchu. Na mapach zobaczycie je jako fioletowe linie z szerszym pasem Separation Zone po środku i strzałkami kierunku ruchu. Pierwsze powstały w 1967 roku na Dover Strait. Obecnie zobaczycie je na prawie kazdej mapie na calym świecie. Nie będę powtarzał podręczników ani cytował MPDM. Pocztajcie sobie pogadankę Kulińskiego "o przekraczaniu torów wodnych" ("Archiwum" www.kulinski.zagle.pl ) oraz prawidło 10 MPDM (systemy rozgraniczenia ruchu - przyp. J.K.). To prawidło może być tematem doktoratu. Przypomnę to, co najwazniejsze:
1. Prawidło 10 nie zwalnia nikogo od przestrzegania innych prawideł PPDM (wymijanie, pierwszeństwo drogi, itd)
2. Statek w TSS musi płynąć w prawidłowym paśmie i kierunku ruchu.
3. Jeśli nie używa TSS - powinien trzymać się od niego tak daleko , jak to mozliwe
4. Tylko w przypadku przecinania TSS, niebezpieczeństwa lub połowu ryb mozna wpłynąć w strefę rozgraniczenia ruchu.
5. Statki powinny wchodzić w TSS na jej początku lub końcu. Dlatego unikajcie koniecznosci żeglowania w tych miejscach. Wyobraź sobie Czytelniku - siebie wychodzacego ze strefy i chcacego skręcić w lewo. A z lewej - strumień tych, co wchodzą, z prawej też chcą wejść, nie ma "traffic lights", nie ma wysepki, ani policjanta, migaczy, hamulców.......... Na dodatek - niech się znajdzie jeszcze samobójca, egzekwujacy swoje prawo pierwszeństwa żagla przed motorem. Zły sen ! Na szczęście takich miejsc o ogromnym nasileniu ruchu na razie jest nie wiele.
6. Jeżeli statek chce opuscić lub wejść z boku na "traffic lane" - może to zrobić, ale pod jak najmniejszym katem do kierunku ruchu.
7. Nie wolno kotwiczyć w TSS, a kotwiczenie nawet "na poboczu" w pobliżu jego końców jest bardzo niebezpieczne.
8. Statki krótsze niż 20 metrow i statki zaglowe nie mogą przeszkadzać w swobodnym przepływie statków korzystajacych z TSS. Czyli nie możecie korzystać z pierwszeństewa żagla.
9. W Inshore Traffic Zone (ITZ), która biegnie wzdłuż TSS i wybrzeza mozecie halsować w dowolnych kierunkach. Wieksze statki muszą mieć zezwolenie. na przejacie ta strefą (zoną). Załatwiają to jeszcze w porcie (przez agenta lub przez radio z Coast Guard'em lub właściwym VTS-em).
10. Gdy przecinacie TSS to musicie to zrobić pod kątem prostym do kierunku ruchu i jak najszybciej. Trzeba wtedy zapomnieć o poprawce na prąd, właczyć "katarynę", bo prędkość mniejsza niż 3 węzły - może być ukarana.
11. Pamiętajcie, ze nad prawidłowym przestrzeganiem zasad ruchu w TSS i ITZ czuwają radary i komputery oficerów VTS (Vessels Traffic System) oraz samoloty i statki Coast Guard. Słynny Grant Dalton - skipper katamarana "Club Med" we wrześniu 2000 zapłacił 15 000 funtów szterlingów + koszty za to że przejechał się kawałek "pod prąd" w TSS Dover Strait. Niemcy i Holendrzy podobno tolerują 15-stopniowe odchylenie od kata prostego. Nigdy nie próboewałem tego sprawdzić.

Zachęcam do przedsezonowego "refreshmentu" z MPDM, a zwłaszcza - prawideł 7 do 10 i rozdziału 2. Do świateł, znaków i definicji zawsze mozna zajrzeć. Resztę trzeba mieć "in mind".

No,..... już króciej chyba nie mozna. Pozdrawiam wszystkich Czytelników, a zwłaszcza tych, którym ta forma repetycji sie spodobała. Podziękujcie też Jerzemu za inspirację. Pozdrowienia. Leszek S.

ERRATA REDAKTORA STRONY Do poprzednich pogadanek wkradło się kilka literówek. Oto errata: Zamiast "rapily" powinno być "rapidly", zamiast "manovre" powinno być "manouvre", zamiast "Cive" powinno być "Give", zamiast "summerged" powinno być "submerged", zamiast "Givoudy" powinno być "Girondy", zamiast "pielrgnowania" powinno być "pielęgnowania", zamiast "odmużdżenia" powinno być "odmóźdżenia", zamiast "Clear by bow" powinno być "Clear my bow", zamiast "zasadniczą" powinno być "zasadną", zamiast "necesere powinno być "necesse". Przepraszam J.K. .



Napisz do autora informacji w serwisie


Hosting, serwery, konta www