Powrót na główną stronę     Skocz do archiwum

POL-5 z Kolobrzegu w Pucharze Ameryki !    28.02.2001


23 lutego 2001 podpisalem w Walencji, z upowaznienia firmy MK Cafe & Tea S.A. notarialny protokol przejecia hiszpanskiego jachtu klasy IACC "DECA 1". Wiecej szczegolow w zalaczniku. Andrzej Arminski

Firma MK Cafe & Tea S.A. zakupiła jacht do Pucharu Ameryki

Pięćsetna rocznica odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, przypadająca w roku 1992, stała się w Hiszpanii okazją do wielkich wydarzeń: Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie, Wystawa Światowa EXPO w Sewilli oraz pierwszy udział iberyjskiego jachtu w regatach o Puchar Ameryki.
Dla realizacji tego ostatniego celu hiszpański komitet obchodów pięćsetlecia zawiązuje w 1990 r. syndykat Desafio Espana Copa America (DECA), zamawia projekt u Bruce'a Farra i zleca budowę jachtu w stoczni la Factoria de Puerto Real należącej do koncernu Astillieros Espanoles.
Powstaje eksperymentalny jacht "DECA 1" (ESP-5), będący piątym w świecie jachtem nowej klasy International America's Cup Class (IACC), wprowadzanej do regat o Puchar Ameryki począwszy od XXVIII edycji w roku 1992. Jacht ma 23.2 m długości, 5.5 m szerokości, 4.0 m zanurzenia, 25 ton wyporności i niesie na wiatr 335 m2 żagli. Kadłub o konstrukcji przekładkowej jest zbudowany z włókna węglowego i Nomexu z lokalnymi wzmocnieniami z Kevlaru. Maszt i bom są również z włókna węglowego, a okucia pokładowe z tytanu.
Zgodnie z regulaminem Hiszpanie nie mogą wystartować na tym jachcie w regatach o Puchar Ameryki, ponieważ go nie zaprojektowali. Jednak doświadczenia zdobyte przy budowie i eksploatacji jachtu "DECA 1" pozwalają im zbudować jacht "DECA 2" (ESP-22), według własnego projektu. Oba jachty trenują wspólnie w San Diego i w 1992 Hiszpanie debiutują jachtem "DECA 2" w regatach o Puchar Ameryki. Podobno w czasie treningów "DECA 1" była jednak szybsza.
W kolejnych hiszpańskich kampaniach o Puchar uczestniczą nowe jachty "Rioja de Espania" (ESP-42) w 1995 i "Bravo Espania" (ESP-47) w 2000. Jachty "DECA 1" i "DECA 2" aż do roku 2000 służą do prób i treningów.
23 lutego 2001 r. polska firma MK Cafe & Tea S.A., znany sponsor żeglarstwa regatowego, zakupiła jacht "DECA 1" wraz z zapasowym masztem i dwoma kontenerami żagli i osprzętu. Jacht otrzyma nazwę "MK Cafe - Posti", numer na żaglu POL-5 a jego portem macierzystym będzie Kołobrzeg. W ten sposób zostały zapoczątkowane polskie przygotowania do startu w najznamienitszych regatach świata, regatach o Puchar Ameryki.



Napisz do autora informacji w serwisie


Hosting, serwery, konta www