Powrót na główną
stronę Skocz do
archiwum
Czytelnicy nieraz zapytują o stopnie, uprawnienia, kursy w "normalnych krajach". W Wielkiej Brytanii, uważajacej się za kolebke żeglarstwa światowego posiadanie patentów żeglarskich jest dobrowolne. Nie mniej - szkoły zeglarskie maja sie dobrze, bo ludzie (wbrew temu co sądzą urzędnicy) nie sa samobójcami, a ponadto wolą za ubezpieczenia jachtów i osób płacić mniej, a nie wiecej. Jedną z najbardziej cenionych autoryzacji kursu czy szkoły jest licencja stowarzyszenia Royal Yachting Association. Dziś - wolne tłumaczenie wykazu kursów teoretycznych prowadzonych według programów RYA. Jerzy Kuliński DŁUGIE KURSY Kod 1 : DAY SKIPPER/WATCH LEADER (coś w rodzaju "żeglarza jachtowego") (czasami zwane takze Competent Crew) Kurs teoretyczny dla początkujących w żegludze pod żaglami lub silnikiem - nie poprzedzony nabyciem wiedzy/umiejętności (załozenie programowe). Program dostosowany dla kazdego, który żeglował już jako pasażer i który teraz chciałby na łodzi odgrywać ("play") bardziej aktywną rolę. Kursy obejmują nieco informacji użytkowych (węzły, terminologię nautyczną, podstawy bezpieczeństwa, wprowadzenie do pracy na mapie, nawigacji i meteorologi). Czas trwania: minimum 40 godzin wykładów/ćwiczeń + 4 godziny sprawdzianów testowych Kod 2: COSTAL SKIPPER/YACHTMASTER OFFSHORE (coś w rodzaju "morsa") (takze zwany Yachtmaster) Bardziej zaawansowany kurs nawigacji i meteorologii. Program bazowany na opanowaniu przez kursantów wiedzy/umiejetności wymaganych na stopień Dayy Skippera/Watch Leadera. Udział w kursie nie jest uwarunkowany posiadaniem niższego stopnia. Czas trwania: minimum 40 godzin wykładów/ćwiczeń + 6 godzin sprawdzianów testowych Kod 3.: YACHTMASTER OCEAN To jest kurs dla tych, którzy pragną posiąśc wiedzę/umiejetności z astronawigacji ogólno-światowej meteorologii. Program kursu bazuje na opanowaniu wiedzy/umiejetnosci wymaganych na poprzedni stopień. Czas trwania: minimum 40 godzin wykładów/cwiczeń + 2 godziny sprawdzianów testowych. Niektóre szkoły oferują zarówno dłuższe kursy, jak i kursy "intensywne" - trwające 5 do 6 dni. Wówczas oznaczene są Kodem 5. KRÓTKIE KURSY Kod 4. VHF OPERATOR'S COURSE (świadectwo ograniczone do pasma UKF) Kurs przygotowujący do "operator's certyficate" - obowiązkowego dla właścicieli łodzi, na której ma być zainstalowany radiotelefon UKF. Wiele ośrodków szkoleniowych organizują takie kursy w ciagu kilku spotkań wieczornych poprzedzajacych egzamin. Czas trwania: jeden dzień lub 3 do 4 spotkań wieczornych Kod 6. INTRODUCTION TO MOTOR CRUISING ("sternik motorowodny") Kurs dla poczatkujacych. Przeważnie organizowany w klubach, czasami w osrodkach szkoleniowych. Obejmuje podstawowe wiadomości/umiejetności w zakresie prawa drogi, bezpieczeństwa, obsługi silników. Czas trwania: od kilku godzin do kilku dni. Kod 7. RYA DIESEL ENGINE COURSE Jednodniowy kurs obejmujacy podstawowe umiejetności obsługi morskich silników wysokoprężnych. Zakłada się zupełny brak przygotowania technicznego kursantów. Obejmuje rutynowe czynności przy uruchamianiu i pracy silnika. Także obsługa, konserwacja oraz usuwanie najczęściej występujących niesprawności. Czas trwania : minimum 6 godzin i maximum 6 kursantow przy silniku. Kod 8. MARINE RADIO OPERATOR'S SHORT RANGE CERTIFICATE Nowa klasa D GMDSS aparatury radiotelefonicznej nie jest obowiązkowa dla jachtów. Nie mniej - coraz więcej armatorów nosi się z zamiarem zastapienia starych radiotelefonów UKF - radiotelefonami nowego systemu. Do tego niezbedne jest uzyskanie nowego świadectwa (operator) i licencji (jacht). Czas trwania: dla posiadaczy starych świadectw UKF - wykłady/zajecia jednodniowe. Dla pozostałych - kurs 2 dniowy. Kod 9. RADAR COURSE Jednodniowy kurs obejmujący obsługę, ćwiczenia interpretacyjne w nawiazaniu do przepisów zapobiegajacym kolizjom. Czas trwania: minimum 7 godzin. Maximum 3 osoby przy kazdym symulatorze oraz nie wiecej niż 12 osób na sali. Przy ćwiczeniach na jachcie - nie wiecej niż 4 osoby. |
||
Napisz do autora informacji w serwisie |