KONIEC EUROPEJSKIEGO SYSTEMU DECCA
Niestety. Wbrew poprzednim zapewnieniom, mówiącym że system Decca utrzymany zostanie w Europie do roku 2014 - właśnie ogłoszono skrócenie tego okresu do dnia 31 stycznia 1999 r, godziny 1200. Nie wyjaśniony pozostaje los stacji Decca dookoła Wysp Brytyjskich. Łudziliśmy się, że Europa zechce utrzymać niezależny od USA system nawigacyjny, którego eksploatacja niewiele kosztuje.
Posiadacze odbiorników ap-navigator MK4 oraz MK5 mogą je uratować zastępując dotychczasową antenę - anteną ap-survivor GPS. Odbiornik będzie wówczas pracował jako 12 kanałowy GPS.
Problem co uczynić z licznymi w Polsce odbiornikami NAVSTAR DINGHY oraz NAVSTAR 2000D istnieje. Listy skierowane do producenta wracają do nadawcy z pieczątką "doręczenie nie możliwe z powodu wagi państwowej". Konsultacje techniczne z firmą Leica Geosystems A/S w Danii trwają. Zainteresowani możliwością modernizacji NAVSTARÓW proszeni są o cierpliwość. Jeśli ktoś z Czytelników ma w tej sprawie jakieś informacje - proszę o e-mail.
 
KONIECZNIE ANULOWAĆ STARE ROZPORZĄDZENIE
Kpt.jacht. BOGDAN MATOWSKI, członek Zarządu PZŻ przedłożył władzom Związku wniosek o wystąpienie do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej aby anulować Rozporządzenie Ministra Żeglugi z 12 lipca 1968 w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych (Dz.Ustaw 30/68). Wyłącznie na podstawie tego Rozporządzenia wystawiane są Karty Bezpieczeństwa jachtów morskich. Bezowocne próby nowelizacji tego rozporządzenia podejmowane były w latach 80-tych. Ostatnie działania i projekty nowelizacyjne opracowano w Głównej Komisji Morskiej PZŻ w latach 1992-1995.
W/w rozporządzenie jest archaiczne i stanowi istotne utrudnienie w uprawianiu żeglarstwa morskiego. Szczególnie dotyczy to definicji regionów żeglugi (np. "żegluga przybrzeżna" powiązana jest wyłącznie z polskim wybrzeżem) czy wymogi wyposażenia jachtów, wymóg karty pływackiej itp.
Kapitan Matowski domaga się od PZŻ niezwłocznego wystąpienia do Ministra o wyłączenie jednostek sportowych z wymogów wprowadzenia systemu GMDSS w jachtingu morskim. Polski Rejestr Statków w Przepisach klasyfikacyjnych i budowy jachtów morskich - cz. III "Wyposażenie i stateczność" 1996, pkt. 7.5. wprowadza wymóg aby od 1 lutego 99 wszystkie urządzenia na jachtach były zgodne z wymogami Światowego Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Zapewnienia Bezpieczeństwa GMDSS. Wprowadzenie tego wymogu spowoduje konieczność wymiany w przyszłym roku (1999) na większych jachtach używanych dotychczas radiotelefonów UKF lub zakup specjalnych przystawek (wraz z oddzielną anteną) do selektywnego wywołania. Koszt takiej przystawki jest porównywalny do wartości średniej klasy radiotelefonu UKF dotychczasowej generacji. W przypadku jachtów uprawiających żeglugę oceaniczną wymogi GMDSS zobowiązują do posiadania przystawki di radiotelefonu pośredniofalowego (ta sama skala kosztów modernizacji).
Ze względu na wysokie ceny - spełnienie wymogów GMDSS przekracza możliwości wielu armatorów jachtów morskich. Najważniejszym aspektem sprawy jest to, żre system GMDSS jest obowiązkowo wprowadzany wyłącznie na statki zobowiązane do spełniania wymogów Konwencji SOLAS - która NIE OBOWIĄZUJE JEDNOSTEK SPORTOWYCH (kolejny przykład asekuranctwa i pazerności władz - konkluzja J.K.). Popierajcie Matowskiego ! To przecież Wasz interes. A jeśli ktoś zamierza kupować radiotelefon UKF niech wezmie pod uwagę te informacje. 1998-06-01.