KONIEC EUROPEJSKIEGO SYSTEMU
DECCA
Niestety. Wbrew poprzednim zapewnieniom,
mówiącym że system Decca utrzymany zostanie w Europie do roku 2014 -
właśnie ogłoszono skrócenie tego okresu do dnia 31 stycznia
1999 r, godziny 1200. Nie wyjaśniony pozostaje los stacji Decca dookoła
Wysp Brytyjskich. Łudziliśmy się, że Europa zechce utrzymać niezależny od USA
system nawigacyjny, którego eksploatacja niewiele kosztuje.
Posiadacze odbiorników ap-navigator
MK4 oraz MK5 mogą je uratować zastępując dotychczasową antenę -
anteną ap-survivor GPS. Odbiornik będzie wówczas
pracował jako 12 kanałowy GPS.
Problem co uczynić z licznymi w Polsce odbiornikami
NAVSTAR DINGHY oraz NAVSTAR 2000D istnieje. Listy
skierowane do producenta wracają do nadawcy z pieczątką "doręczenie nie
możliwe z powodu wagi państwowej". Konsultacje techniczne z firmą Leica
Geosystems A/S w Danii trwają. Zainteresowani możliwością modernizacji
NAVSTARÓW proszeni są o cierpliwość. Jeśli ktoś z Czytelników ma w
tej sprawie jakieś informacje - proszę o e-mail.
KONIECZNIE ANULOWAĆ STARE
ROZPORZĄDZENIE
Kpt.jacht. BOGDAN MATOWSKI, członek Zarządu PZŻ
przedłożył władzom Związku wniosek o wystąpienie do Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej aby anulować Rozporządzenie Ministra Żeglugi z 12 lipca 1968
w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych (Dz.Ustaw
30/68). Wyłącznie na podstawie tego Rozporządzenia wystawiane są Karty
Bezpieczeństwa jachtów morskich. Bezowocne próby nowelizacji tego
rozporządzenia podejmowane były w latach 80-tych. Ostatnie działania i projekty
nowelizacyjne opracowano w Głównej Komisji Morskiej PZŻ w latach
1992-1995.
W/w rozporządzenie jest archaiczne i stanowi
istotne utrudnienie w uprawianiu żeglarstwa morskiego. Szczególnie
dotyczy to definicji regionów żeglugi (np. "żegluga
przybrzeżna" powiązana jest wyłącznie z polskim wybrzeżem) czy wymogi
wyposażenia jachtów, wymóg karty pływackiej itp.
Kapitan Matowski domaga się od PZŻ niezwłocznego
wystąpienia do Ministra o wyłączenie jednostek sportowych z wymogów
wprowadzenia systemu GMDSS w jachtingu morskim. Polski Rejestr Statków w
Przepisach klasyfikacyjnych i budowy jachtów morskich - cz. III
"Wyposażenie i stateczność" 1996, pkt. 7.5. wprowadza wymóg aby
od 1 lutego 99 wszystkie urządzenia na jachtach były zgodne z wymogami
Światowego Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Zapewnienia
Bezpieczeństwa GMDSS. Wprowadzenie tego wymogu spowoduje konieczność wymiany w
przyszłym roku (1999) na większych jachtach używanych dotychczas
radiotelefonów UKF lub zakup specjalnych przystawek (wraz z oddzielną
anteną) do selektywnego wywołania. Koszt takiej przystawki jest
porównywalny do wartości średniej klasy radiotelefonu UKF dotychczasowej
generacji. W przypadku jachtów uprawiających żeglugę oceaniczną wymogi
GMDSS zobowiązują do posiadania przystawki di radiotelefonu pośredniofalowego
(ta sama skala kosztów modernizacji).
Ze względu na wysokie ceny - spełnienie
wymogów GMDSS przekracza możliwości wielu armatorów jachtów
morskich. Najważniejszym aspektem sprawy jest to, żre system GMDSS jest
obowiązkowo wprowadzany wyłącznie na statki zobowiązane do spełniania
wymogów Konwencji SOLAS - która NIE OBOWIĄZUJE JEDNOSTEK
SPORTOWYCH (kolejny przykład asekuranctwa i pazerności władz -
konkluzja J.K.). Popierajcie Matowskiego ! To przecież Wasz interes. A jeśli
ktoś zamierza kupować radiotelefon UKF niech wezmie pod uwagę te informacje.
1998-06-01.