ROZPORZĄDZENIE
Kpt.jacht. BOGDAN MATOWSKI, członek Zarządu PZŻ
przedłożył władzom Związku wniosek o wystąpienie do Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej aby anulować Rozporządzenie Ministra Żeglugi z 12 lipca 1968
w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych (Dz.Ustaw
30/68). Wyłącznie na podstawie tego Rozporządzenia wystawiane są Karty
Bezpieczeństwa jachtów morskich. Bezowocne próby nowelizacji tego
rozporządzenia podejmowane były w latach 80-tych. Ostatnie działania i projekty
nowelizacyjne opracowano w Głównej Komisji Morskiej PZŻ w latach
1992-1995.
W/w rozporządzenie jest archaiczne i stanowi
istotne utrudnienie w uprawianiu żeglarstwa morskiego. Szczególnie
dotyczy to definicji regionów żeglugi (np. "żegluga
przybrzeżna" powiązana jest wyłącznie z polskim wybrzeżem) czy wymogi
wyposażenia jachtów, wymóg karty pływackiej itp.
Kapitan Matowski domaga się od PZŻ niezwłocznego
wystąpienia do Ministra o wyłączenie jednostek sportowych z wymogów
wprowadzenia systemu GMDSS w jachtingu morskim. Polski Rejestr Statków w
Przepisach klasyfikacyjnych i budowy jachtów morskich - cz. III
"Wyposażenie i stateczność" 1996, pkt. 7.5. wprowadza wymóg aby
od 1 lutego 99 wszystkie urządzenia na jachtach były zgodne z wymogami
Światowego Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Zapewnienia
Bezpieczeństwa GMDSS. Wprowadzenie tego wymogu spowoduje konieczność wymiany w
przyszłym roku (1999) na większych jachtach używanych dotychczas
radiotelefonów UKF lub zakup specjalnych przystawek (wraz z oddzielną
anteną) do selektywnego wywołania. Koszt takiej przystawki jest
porównywalny do wartości średniej klasy radiotelefonu UKF dotychczasowej
generacji. W przypadku jachtów uprawiających żeglugę oceaniczną wymogi
GMDSS zobowiązują do posiadania przystawki di radiotelefonu pośredniofalowego
(ta sama skala kosztów modernizacji).
Ze względu na wysokie ceny - spełnienie
wymogów GMDSS przekracza możliwości wielu armatorów jachtów
morskich. Najważniejszym aspektem sprawy jest to, żre system GMDSS jest
obowiązkowo wprowadzany wyłącznie na statki zobowiązane do spełniania
wymogów Konwencji SOLAS - która NIE OBOWIĄZUJE JEDNOSTEK
SPORTOWYCH (kolejny przykład asekuranctwa i pazerności władz -
konkluzja J.K.). Popierajcie Matowskiego ! To przecież Wasz interes. A jeśli
ktoś zamierza kupować radiotelefon UKF niech wezmie pod uwagę te informacje.
1998-06-01.