Powrót na główną
stronę Skocz do
archiwum
Pełni obaw przedegzaminacyjnych kandydaci do patentu jachtowego sternika morskiego podpytują mnie często, która komisja jest najbardziel "ludzka", na kogo szczególnie trzeba uwazać, który z egzaminatorów jakie ma chwyty, no i oczywiście z czego konkretnie pytają na "rozbóju". To, że gdańska komisja jest najbardziej rzeczowa nie trudno zgadnąć - patrzac na listę. Faceci fachowi, pozbawieni kompleksów, z morzem kontakt mający okrągły rok. Etap wyżywania sie mają już raczej poza sobą (jeden wyjątek nieuleczalny). W rolach "rozbójników" występują kapitanowie: Antoni Komorowski (szef), Janusz Nowakowski, Witold Gizler, Leszek Batko, Jerzy Rusak, Mariusz Szarf, Adam Wozniak, Jaroslaw Marszał, Bogdan Olszewski i przedstawiciel Urzędu Morskiego. Z czego pytają? Na ogół z rozsądku i tego, czego kandydaci powinni byli sie nauczyć nie z zeszytów ale podczas rzetelnie odbytego stażu. Jeden z Czytelników strony www.kulinski.zagle.pl , który nie ukrywa bezgranicznej radosci zostania "morsem" (czyli czymś więcej niż dawny "jachtowy kapitan żeglugi bałtyckiej" przysłał mi garść zanotowanych na giełdzie pytań z ostatniej sesji gdyńskiego "rozbójnika". Poczytajcie sobie te pytanka drodzy aspiranci. To taki autotest oceniajacy wasze szanse na przyszłych egzaminach. Nie zapominajcie jednak, ze do "rozbójnika" dotrzecie dopiero po zdaniu manewrówki i wszystkich egzaminów "cząstkowych", a zwłaszcza z "historii nawigacji", czyli jak to się kiedyś nawigowało bez GPS. Pytanka te mogą po kryjomu poczytać sobie także starzy sternicy morscy i kapitanowie. Zrozumiecie wtedy co to jest "wtórny analfebetyzm". Nowemu "morsowi" gratuluję, dziękuję i życzę powodzenia i radości z rozsądnego żeglowania. Pamiętaj bracie jednocześnie o żeglarskim powiedzonku, ze "mors" to jeszcze nie kapitan a już... Pożytecznej i refleksyjnej lektury! Żyjcie wiecznie! Wasz Jerzy Kuliński Sceneria: Nas, zdajacych na morskiego bylo ok. 15 osoób + 3 osoby na kapitana. Delikwent wchodzil pojedynczo, siadal na fotelu po srodku sali, a dookola niego górowal krąg foteli Komisji...Czułem się jak w "zakletym kregu". Pytania: Pierwsze pytanie zadawane niemal wszystkim bylo standardowe: gdzie pan plywal, na jakich akwenach, na jakich jachtach, czasem wymagano omowienia wyposazenie jachtu. 1. postepowaie w wypadku pozaru na jachcie - omowic od cwiczebnego szkolenia na poczatku rejsu do sposobow dzialania, jak juz pozar wybuchnie. 2. Po co sie staje na 2 kotwicach? Kiedy? Jaka powinna byc wtedy dlugosc lancuchów kotwicznych? 3. Prowadzisz nawigacje przy pomocy GPS. Jakie dzialania wykonujesz przed rejsem, w momencie wlaczenia GPS, a jakie przy przechodzeniu na nowy arkusz mapy (inna mape) 4.Omowic tworzenie sie chmur typu Cumulonimbus. Jakie zjawiska atm. sie z nimi wiaza? Ktore moga byc niebezpieczne dla zeglugi? 5. Omowic dzialanie radiowych sluzb meteo. Jak wyglada komunikat pogodowy? Jak przygotowac sie do odbioru komunikatow? Gdzie i jak znalazc stacje nadajace prognozy na interesujacy nas rejon? Na jakie akweny nadaja prognozy PR program 1? 6. Omówic publikacje Ocean Passages for the world. Jaka trasa plynalbys z Europy do USA, a jaka wracal? 7. Wplywajac na srodladzie - gdzie konczy sie oznakowanie morskie, a zaczyna srodladowe? Od czago to zalezy i jakie przepisy to reguluja? Dac przyklad przy wplywaniu z Zatoki na Wisle Smiala. 8. Plynie Pan jachtem 8m na zaglach z Gorek do Sobieszewa. Przed zakretem spotyka Pan kuter dlugosci 17m o napedzie mech. plynacy tak, ze istnieje ryzyko zderzenia. Kto ma pierwszenstwo i dlaczego? Co by bylo gdyby spotkanie z kutrem nastapilo PO zakręcie? (odp. przed ma pierwsz. jacht, PO statek, bo po zakrecie to juz srodladzie) 9. Jak nazywa sie dokument wystawiany przez PRS zaswiadczajacy o klasie jachtu? 10. Noc. Zamierzam wejsc do portu, ktory jest tak mocno oswietlony, ze nie moge rozroznic swiatel nawigacyjnych (tzn. mam przed soba sciane swiatel). Co robie? (odp. czekam do rana...). 11. Co oznacza flaga A MKS? Jakie swiatala zamiast niej w nocy ? 12. Rozpoznac znaki srodladowe "zatrzymac statek" i "Uwaga" 13. Co to jest Navtex? Omowic zawartosc informacyjna komunikatow. 14. Jakie sa sposoby wykrywania gor lodowych???? (Podobno 7 sposobów...) 15. Mamy GPS z zewnetrzna antena. Na co nalezy zwrocic uwage przy inicjalizacji GPS? (wprowadzic wysokosc anteny!) 16. Znowu pytanie o pozary na jachcie - czym co gasic? Jak zorganizowac akcje ratownicza? 17. Jak przygotowac rejs baltycki na 10m jachcie, 7osob zalogi? Jakie wyposazenie nawigac, ratunk, sygnal etc powinno byc? 18. Omowic sposoby holowania. Ktore preferowane dla jachtów? 19. Srodladzie - widze swiatla (od lewej) czerw-biale-ziel, ponad nimi jedno biale, obok z prawej pionowo trzy zielone. Co to jest? 20. Jak oceniam tragedie "Bieszczad"? Jakie przepisy naruszono, jakich zaniedban dopuszczono sie? 21 Omowic rodzaje kotwic. Dobrac kotwice do rodzaju dna, aby dobrze trzymala. W szczegolnosci - jakie najlepsze do dna piaszczystego, piaszczysto-glinastego, mulistego, skalistego. Jak dobrac wage kotwicy (z tabel PRS). 22. Jakie dokumenty musi miec jacht pod polska bandera w zegludze zagranicznej? 23. Jak wykonuje sie korekte mapy? Jak poznac ze mapa jest aktualna? 24. Jakie informacje znajduja sie w Admirality List of Lights? Omowic zasieg światla latarni: aktualny, nominaly, geograficzny. 25. Slysze na 16 UKF Mayday...co robie? Sformulowac przykladowa, pelna korespondencje w niebezpieczenstwie na przykladzie toniecia jachtu MONA sygn. wywolawczy SPG 1683. Wszystko po angielsku. |
||
Napisz do autora informacji w serwisie |