Powrót na główną
stronę Skocz do
archiwum
Nasz wspólny znajomy, zawodowy kapitan żeglugi wielkiej (i armator jachtu!), który dziesieciolecia przepracował na tankowcach, ten sam którego poznaliscie przed laty w ostatnim rozdziale "Praktyki bałtyckiej" przysłał mi taką oto przedsezonową pogadankę. Przeczytajcie ją wszyscy, nawet kapitanowie. A może byście sobie to wydrukowali i przykleili do tylnej okładki Dziennika Jachtowego? Pozytku z lektury! Żyjcie wiecznie ! Jerzy Kuliński Drogi Don Jorge. Często (nawet na Jezioraku) słyszę pytania "Co teraz będzie z naszymi ukaefkami?", "Czy można pracować na dotychczasowych kanałach?", "Czy będziemy musieli kupić nowy, zgodny z GMDSS sprzęt ?", "Co się generalnie zmieniło?" To normalne, że nie wszyscy śledzą zmiany na bieżąco (bo nie muszą), a większość nie ma ani czasu ani pieniędzy na kurs GMDSS. Ukręciłem taką miksturę na ogólne uspokojenie. Zobacz czy działa, może umieścisz ją na Twojej stronie. 1. GMDSS n i e j e s t dla jachtingu obowiazkowy, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby się w taki nowoczesny sprzęt zaopatrzyć i zarejestrować dla wszystkich MMSI (Maritime Mobile Service Identity - dziesieciocyfrowy numer, którego 2 pierwsze cyfry to NATIONAL CODE (MID), reszta to indywidualny numer statku. Stacje brzegowe mają przed MID dwa zera, np. 00 123 456789). 2. Kanał 70-ty uzywany w y ł ą c z n i e dla DSC (Digital Selective Calling - radiotelefon pozwalający na automatyczny nasłuch - transmituje cyfrowe wywołanie, jak również głosowe komunikaty. Poza tym - normalna ukaefka, ale na stałe połączona do GPS, aby podać pozycję jednostki wzywajacej pomocy) w niebezpieczeństwie lub wywołania selektywnego numerem MMSI, kiedy kanał roboczy jest niedostepny. Czyli dopóki nie masz DSC i numeru MMSI - ZAPOMNIJ O KANALE 70! 3. Kanał 16-ty - generalnie do korespondencji w niebezpieczeństwie, ale dalej jako kanał wywoławczy dla statku bez DSC i MSI. 4. Kanał 13 - ty - do korespondencji między statkami (bridge to bridge) dotyczącej bezpieczeństwa żeglugi. Ważne! 5. Kanał 06 - nadal p i e r w s z y do rozmów miedzy statkami, ale zgodnie z GMDSS do komunikacji samolot-statek w operacjach ratowniczych i bezpieczeństwa żeglugi. Lepiej od razu przejść na kanał 08 (intership). Reszta kanałów bez zmian. 6. Jeszcze dwa słowa o radiotelefonach DSC. Pamiętajcie ze naciśnięcie klawisza(y) DISTRESS powoduje automatyczne wysłanie na kanale 70 sygnału zawierajacego MMSI, precyzyjną pozycję, czas UTC. Powtarzane jest automatycznie co 4 minuty, aż do uzyskania potwierdzenia odbioru. Później cała korespondencję prowadzi się głosem na kanale 16-tym. Myślę, ze ta miksturka minimalnej wiedzy uspokoi najbardziej zestraszonych lub zdezorientowanych. Jeśli będą zainteresowani - przygotuję następną. Pozdrawiam Ciebie i Twoich Czytelników! Leszek Strzykowski. |
||
Napisz do autora informacji w serwisie |