Powrót na główną
stronę Skocz do
archiwum
Nasz stary przyjaciel z wysokiej, wysokiej wieży podesłał mi kolejna przedsezonową pogadankę na (dosłownie życiowe) tematy. Przy okazji uściśliliśmy deficyjną różnicę pomiędzy marynarzami i zeglarzami. "Marynarze pływają 11 miesięcy i rozprawiają o tym jeden miesiąc rocznie, a żeglarze - odwrotnie". A więc skoro mamy tyle czasu, to spróbujmy produktywnie go wykorzystać. Oczekuję głosów Czytelników, czy cykl tych pogadanek przypadł Wam do gustu. Żyjcie wiecznie! Jerzy Kuliński Drogi Don Jorge! Kiedyś przeprowadziłem sobie autotest z "korespondencji w niebezpieczeństwie" i zrobiło mi się głupio. Okazało się, że ja zawodowiec, całe dorosłe życie spędziwszy na morzu mam pewne luki w "procedurze". Czasami, jak nie przymierzając ten listonosz gustujący w niedzielnych spacerach - żegluję sobie po zatoce w towarzystwie Koleżanki Małżonki i wnuczka. Na przypadek, gdyby sie diabli o mnie upomnieli - wywiesiłem im w mesie, oprawioną w plexi - tako oto ściągę ratunkową: A. Zawiadom przez telefon komórkowy kapitanat i policję wodną - tu numery... i postępuj według ich poleceń. B. Jeżeli to niemożliwe, lub takie nadejdzie polecenie - postępuj jak nizej 1. Na kanale 16-tym UKF nadaj komunikat MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY 2. MAYDAY, THIS IS MARGARITA SAILING BOAT 3. MY POSITION IS ... (podaj pozycję z GPS lub mapy, spokojnie, cyfra po cyfrze lu nazwę najbliższego stałego znaku w pobliżu , np. pławy 4. Podaj powód wzywania pomocy, wygląd jachtu, liczebność załogi 5. Rodzaj oczekiwanej pomocy 6. Oczekuj na potwierdzenie około 4 minut. Jeśli nie ma odpowiedzi - sprawdź czy wszystko jest prawidłowo właczone i powtórz komunikat Gdyby diabli odstąpili od swego niecnego zamiaru - odwołaj DISTRESS ALERT na kanale 16-tym UKF: 1. ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS - THIS IS MARGARITA 2. MY POSITION IS....... (jak w wezwaniu) 3.CANCEL MY DISTRESS ALERT OF MARGARITA.....FROM (data, godzina, minuta) Gdyby diabli uwzięli się na jakąś inną jednostkę i nikt im nie potwierdzał odebrania MAYDAY - należy im pomóc - transmitując to wezwanie (oczywiście za zgodą skippera) 1. MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY, 2. THIS IS MARGARITA, THIS IS MARGARITA, THIS IS MARGARITA 3. RECIVED FOLLOWING MAYDAY FROM SAIL BOAT FUEGO (i dalej cały komunikat wzywajacego, jak wyżej) WAZNE: pod żadnym pozorem nie wolno przekazywać komunikatu, który już został potwierdzony. Drogi Don Jorge - gdyby to napisać trwałym, wodoodpornym flamastrem (takim od Jędrusia Dziewulskiego) na lustrze w kingstonie to już nazajutrz wszystkie załogowe blondynki znały by ową procedurę na pamięć. A w załodze trafiaja się i blondynki z ciemnym zarostem i owłosionym torsem. Do roku 2005 wszystkie statki i stacje brzegowe muszą prowadzić nasłuch na kanale 16 UKF. Po tej dacie trzeba bedzie mieć radiotelefon UKF z DSC i ukończyć kurs GMDSS. Dla własnego i cudzego bezpieczeństwa. Pozostaje mieć nadzieje, ze aparatury stanieją podatki nam zmniejszą, emerytury zrewaloryzują, polskie statki powrócą pod banderę z orłem... Teraz jeszcze o pozostałych ważnych sygnałach: URGENCY i SECURITE: 1. SECURITE - wysyłamy go wtedy, gdy sytuacja nie zagraza życiu i nie wymaga natychmiastowej pomocy. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy w wyniku gwałtownego szkwału pękły wanty, zwalił się maszt, ktoś przy tym złamał rękę, a w śrubę wkręcił się szot. Na dodatek jacht dryfuje w stronę trasy o dużym nasileniu ruchu (kanał podejściowy, TSS), a głębokość nie pozwala na zakotwiczenie. Jeżeli nie macie możności skorzystania z koleżeńskiej pomocy w rozsądnym czasie - wysyłacie na kanale 16 - URGENCY ALERT: - PAN, PAN, PAN - PAN, PAN, PAN - PAN, PAN,PAN - ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS - THIS IS SALING BOAT DIABOLO ON POSITION......... cyfra, po cyfrze - jak wyzej - I AM DISMASTED, MY ENGINE IS OUT OF USE, ONE CREWMEMBER HAS BROKEN ARM, MY BOAT IS DRIFFTING RAPIOLY TOWARDS ...(nazwa) - I NEED A TOW AND MEDICAL ASSISTENCE, OVER Ponieważ , nim nadejdzie pomoc mozecie znaleźć się na ruchliwym torze wodnym, a tym samym stać się przeszkodą nawigacyjną - musicie wysłać odpowiednie ostrzeżenie na kanale 16 UKF. Na przykład takie: - SECURITE, SECURITE, SECURITE - ALL SHIPS ON GDAŃSK FAIRWAY (Traffic Separation Scheme) VESSELS APPROACHING BUOY .... itp. - THIS IS SAILING BOAT DIOABOLO - I AM DRIFFTONG UNABLE TO MANOVRE, MY POSITION IS........ (I REQUEST YOU CIVE ME WIDE BERTH FOR NEXT HALF AN HOUR. OUT Kiedy opanujecie sytuację nie zapomnijcie ODWOŁAĆ ! - ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS THIS IS DIABOLO SAILING BOAT ON POSITION ........ CANCEL MU PAN/SECURITE ALERT Kiedyś "spacerujac" [po zatoce, żona zauważyła na wpół zatopioną olbrzymią lodówkę statkową. O tym fakcie powiadomiła kapitanat portu ale na jego kanale roboczym - w tym przypadku na kanale 14 UKF. Oczywiście powiedziała im to wszystko po polsku bo to była Zatoka Gdańska. Ale już na Lubecker Bucht - brzmiało by to tak: - TRAVEMUNDE TRAFFIC CONTROL, TRAVEMUNDE TRAFIC CONTROL - THIS IS SAILING BOAT MARGARITA, I HAVE A SAFETY TRAFFIC MESSAGE FOR YOU - GO AHEAD - MARGARITA (odpowiedź Travemunde) - TRAVEMUNDE T.C. THIS IS MARGARITA ON POSITION OF TRAVE LIGHT BUOY. I SEE A LARGE ICEBOX HALFSUMMERGED ON POSITION 50 METERS EAST OF TRAVE BUOY Taki Safety Traffic Message powinno się wysłać po zauważeniu każdej nieprawidłowości dotyczącej bezpieczeństwa żeglugi czy ekologii (plama ropy, nie palące się swiatło itd). Wysyłamy go na kanale roboczym adresata (stacja brzegowa). Jeszcze o kanale 09 UKF. Na wodach amerykańskich jest to kanał powszechnie traktowany jako wywoławczy jachtów. Do następnej pogadanki. Leszek. |
||
Napisz do autora informacji w serwisie |