Powrót na główną stronę     Skocz do archiwum

Rady starego kapitana    06.01.2001


Mój stary Przyjaciel, doświadzczony kapitan profesjonalnej żeglugi wielkiej (i armator jachtu), o którym wspominałem już przy wielu okazjach, i którego lekcje "sea speeku" pobieraliśmy w "Praktyce bałtyckiej" - nie zapomina o braciach żeglarzach. Głęboką nocą, z wysokiej wieży, gdzie dorabia do emerytury - przesyła Czytelnikom www.kulinski.zagle.pl ŻYCZENIA NOWOROCZNE: Jerzy Kuliński

Wraz nowomilejnymimi Zyczeniami Pomyslnosci Wszelakiej - pamiętajmy że:
1. Na morzach porobily sie nieformalne "statkostrady" gdzie TIRy musza zgodnie z przepisem MPDM pochodzacym z polowy dziewietnastego wieku, ustepowac spacerowiczom. Watpie, ze w tym stuleciu cos sie zmieni. Chyba ze seria Bieszczadow. Odpukac.
2. Biala lodka na wzburzonym morzu jest prawie niewidoczna.
3. Latarnie pozycyjne jachtow to kocie oczy a trojkolorowa latarnnia head-on to szara plamka.
4. Bywa tak,ze fale radarowe odbite od reflektora i kadluba sa "nie w fazie" co powoduje zanik echa. Wykorzystano to rowniez przy budowie tzw. niewidzialnych samolotow.
5. Podczas swojej czterdziestoletniej pracy (przeważnie na tankowcach - przyp. JK) nie zauwazylem zlosliwych zabojcow na mostkach i sposoby obtlukiwania dziobow z rdzy byly tradycyjne. Ale swiat sie zmienia.

Kazdy z powyzszych tematow moglbym rozwinac szeroko i rozwlekle przy kwadratowym pojemniku z facetem w czerwonym kubraku i bialych portkach. Oczekuję propozycji. Ze swojej strony zycze wszystkim wywiedzionym z szuwarowo-bagiennej niewoli aby byli WIDOCZNI i nie grali w klasy na high-wayach.
Przywrocony cudem na szuwarowo-bagienne łono skipper s\y "Margarita"
PS.
1. Korzystajcie z wiadomości: www.wartapolpharma.wp.pl
2. Pełne teksty NOTICES TO MARINERS znajdziecie na www.nms.ukho.gov.uk



Napisz do autora informacji w serwisie


Hosting, serwery, konta www